På Gång.......

torsdag 13 oktober 2011

Underhåll av flexibiliteten.....

Oavsett vad man tycker och tänker om kunskap så är det så att jag ständigt utvecklas även om jag har gjort vissa saker både en och två och ibland 5 gånger. Detta med färglära är just en sådan sak. Det finns en mängd system att lära sig, NCS, Ittens, Ghötes och ett antal till. Varje gång så hittar jag något spännande som jag inte tänkt på tidigare.

Så varför ett inlägg om färglära? Jo jag vill gå ett steg vidare, lära lite till inom en smalare "sektor" och hitta nya infallsvinklar. Det är som att mjuka upp "vissa stela muskler" lite massage och tänka igenom vad kan jag göra med detta, hur kan jag har nytta av just denna kunskap i repris, vilka nya möjligheter hittar jag och vips blir det ett projekt i sig. Nu har färgläran fått en ny betydelse!

Sedan kommer något som ligger utanför "trygghetszonen" att hitta en utmaning inom färgläran och detta är också gjort!

Samtidigt som denna utmaning att utmana min trygghet kommer också känslan av att undersöka och hitta mer information angående färger (trots att jag jobbat med management och färger i mer än 20 år) så finns det mer att hämta!! Det är ett sätt att titta på färger och tolka ett annat att arbeta med färger och ett tredje att kommunicera med färger.

Till sist i "flexibilitetens tecken" är att presentera vad jag kommit fram till i Linköping på Formgivningen.......istället kunde jag ju lagt av eller sagt detta har jag gjort tidigare så jag vill inte arbeta med denna uppgiften. Finessen var att hitta en utgång att gå från en punkt till nästa punkt. Om vi redan gjort det vi skall på ett eller annat sätt är kreativiteten att hitta nya möjligheter och genom detta ökar flexibiliteten eller jag underhåller den. Så tror jag!!

Inga kommentarer: