På Gång.......

onsdag 4 januari 2012

vårt kritiska jag........

Ständig kritik kan förstöra allt självförtroende som vi människor har, det leder också till större självkritik. Istället för att uppmuntras och uppmuntra så "tar vi bort". Så många gånger jag lyssnar på olika samtal och hör den kritiska tonen, ser de kritiska resultaten. Det är ledsamt....

En uppmuntrande attityd, tanke, samtal som dessutom stödjer bäddar både för välgång, att lyckas och att söka pröva igen. Detta i sin tur leder till övning och färdighet och det leder till experimentlusta och försöksarbeten i all oändlighet.

Av alla dessa våra försök så lyckas en del, det är dessa våra lyckanden som ger glädje och styrka.

Så vårt kritiska jag kan stoppa all kreativitet, entreprenörsanda, och glädje.

Jag har kommit på en grej att fråga istället för att kritisera är en bra väg att gå. Jag ställer mig frågor om vad kan jag förbättra, vad kan jag förädla, vad kan jag göra för att få en ny eller annan syn på något. Testa du också det fungerar.

Inga kommentarer: