På Gång.......

lördag 17 mars 2012

Arbetets mening och arbetets glädje.....


Att ställa sig frågan om mitt arbetets mening och mitt arbetes glädje är nyttigt. Jag läste någon gång en frågeställning som handlade om ungefär så här -"lever du för att arbeta eller arbetar du för att leva"!

Visst var detta klurigt?

Helt klart så leder arbetet med allt högre utbildningar till att följa krav på personlig utveckling och personlig tillväxt i det vi arbetar med oavsett om arbetet är som "levebröd" eller som sysselsättning eller som rent nöje. Idag så är mitt arbete rent "nöje"!

Genom mina  nya värderingar (för det är det) så har jag samma inställning till att ställa krav på både vad jag gör och vad jag lär alltså kraven är att jag själv skall ha roligt, utvecklas och känna stimulans. Vi behöver också få respons för det vi gör och "respekt" för det vi gör och detta är en av mina personliga återkopplingar till mig själv i min utveckling av mitt skapande arbete.

Kunskapssamhället ställer högre ribba, men också fler möjligheter än tidigare och idag ser jag att "själens energi" ges utrymme på ett helt annat sätt än i det "gamla samhället, gamla skolan", och uppmuntran till kreativitet är mycket högre. Detta är otroligt stimulerande att få vara med om. 

Mitt arbete är idag ett mål.......inte ett medel!!

Inga kommentarer: