På Gång.......

onsdag 21 mars 2012

Att välja om och om igen........

Det bästa med att skapa är att man behöver inte välja, eller välja bort. Antingen så väljer du att skapa i ett material, eller att skapa olika bilder. Det kan vara antingen med nål och tråd, eller ta kort, eller göra vackra kakor, eller måla, eller skulptera. Allt är fritt för den som skapar. Även teknikerna blir då fria.

Om jag säger att jag är brodös, så har jag begränsat mig i skapandet till just broderier, men om jag säger att jag är fotograf då har jag begränsat mig till kameran, är jag textilare ja då har jag begränsat mig till textilier.

Som skapande människa så har du större möjligheter att gå utanför olika "gränser och gränsers områden" nosa på fler tekniker och lära mer.

Det handlar om en stor portion nyfikenhet, skaparglädje, att testa olika material och absolut inte stanna inom ett område. Men det handlar också om personligher, vissa trivs inom ett område och skräms att gå utanför andra känner sig instängda och behöver "mer luft under vingarna" för att må bra. Det viktigaste är att de som vill gå utanför gör det och de som bekvämt sitter kvar gör det............då blir alla glada om det fria valet finns.



Inga kommentarer: