På Gång.......

onsdag 23 maj 2012

Spännande dagar

Så var jag på väg igen till Linköping........med väskan full som vanligt. Vilket fantastiskt arbete jag varit med om när man sätter sig ner och går igenom allt. Formgivning 3 år, med massor av arbete, jobb, stök, glädje, tappade sugar, och hämtad kraft. Jag verkligen gått igenom en resa som varit helt otrolig.

När jag startade gjorde jag en sk "artquilt" som jag döpte FÖLJE LINJEN. Och det har jag gjort verkligen den sammanfattar nog mina 3 års studier inom detta område. Under resans gång har jag återanvänt min vänstra hand som jag inte arbetat med sedan jag började småskolan! Jag både ritar och tecknar med den idag bara detta är en seger. Jag blev bunden i skolan i första klass för att min vänstra hand skulle jag inte använda när jag skrev. Så gjorde man då, vilket är ett hemskt ingrepp på ett barn egentligen. Men man gjorde både stelisering och lobotomi på denna tiden också. Det är övergrepp idag som jag ser det. Likaväl som att tvina någon att ändra hand.

Om jag ser positivt på det idag så måste jag ju säga att som dubbelhänt har jag många fördelar, men jag är helt klart vänsterhänt i allt görande och gör massor av saker bakvänt. Men så har det varit hela mitt liv, kanske en följd av att jag blivit tvingad till någon mot min vilja. Men nu är jag "hel" igen och njuter av glädjen att ha 2 händer att arbeta med.

År 2000 tog jag steget att börja studera textilt på Universitetet i Göteborg och Linköpong. Det har gått 12 år nu - de sista 3 åren har det varit formgivning, tidigare textil design inom både broderi, textil, garn mm. Var jag skriver min slutuppsats, ja de är inte klart ännu, men någonstans i Sverige eller utomlands kommer det att ske. Spännande att i andra ungdomen göra något som jag gjort. Helt klart är att mycket har förändrats i min syn under dessa åren och jag har haft en fantastiskt stor nytta av mina tidigare kuskaper som beteendevetare.

Ha en lika solig dag som jag har idag.......och låt sommarvärmen stanna länge!


Inga kommentarer: