På Gång.......

söndag 2 september 2012

294 timmars arbete......


Det finns många historier som vi kan berätta, en liten del läggs till en annan del och visps så är det en helhet.

Så är det med lapptäcken i olika former antingen vi syr i nya tyger, gamla tyger, eller vi virkar rutor och sätter ihop. Var och en lapp har sin historia.

Det vi skapar med våra händer har också en historia och framför allt så finns det ett liv före och ett liv efter när vi skapat. Men också ett liv mitt i själva skapandet.

Att vila i flera "tekniker" har sina fördelar, helt klart...........under själva virkandet så kan jag tänka och fundera utan att egentligen bry mig så mycket mer än att räkna till tre, och räkna till 6. Det är ganska behagfullt. Mitt i detta virkandet så kommer tankarna och dom far fram och åter, hur skall jag lösa den funderingen, vad skall jag göra med detta osv.

Helt klart så behöver vi få distans till det vi gör och då är det bra att avvika med någon helt annat som pockar på vår uppmärksamhet.

Några fundering jag haft under dessa virktimmar som blivit många under sommaren (läs 294 x 7 timmar) är  varför människor inte är snälla, varför många är så rädda, vad det är som gör att människor försöker trycka till istället för att samverka, varför generositet inte är genuin, vad som gör att många inte tänker på att dom verkligen sårar och vad som gör att människor inte vågar visa uppskattning.

Det har varit nyttigt att virka hela denna sommar och jag har några timmar kvar med att sätta samman alla rutorna och det hinner bli fler funderingar kan jag tänka. En sak är i allafall positivt och det är att mina restgarner är inte alls så många som tidigare, en hel garderob med garner är uppvirkad. Nu har jag bara en garderob kvar (ullgarner) så jag får väl ta nästa sommar i anspråk och göra några ull-plädar också. Det rensar ju hjärnan helt klart.

Till sist, nu är det höst, nu börjar alla höstaktiviteter av olika slag. Själv fortsätter mina studier på högskolan och det är jag både glad och stolt över. Det var någon som slängde en gliring om högskolan i veckan som gick, och jag tänkte för mig själv, så synd att du inte lärt dig lite av det som jag fått ta del av men man skall ju vara mottaglig också, ödmjuk och intresserad och det är ju inte alla som är.

Ha en fin söndag och väl mött nästa

Med positiv hälsning ewa-christine

Inga kommentarer: