På Gång.......

torsdag 25 april 2013

Rensa ut, rensa bort, "rensa fram".......

Tjusningen med att rensa måste vara som jag ser det "att ge plats för det nya" eller skapa utrymme och fria ytor.

Både i vår trädgård och i skåp och lådor har det funnits möjligheter att rensa bort, rensa ut, och tom "rensa fram" sådant som kommit i skymundan. Det ger både glädje och tillfredställelse att se hur något "forslas bort", skänks till välgörande ändamål eller komposteras. Allt detta har ju med viss form av tillväxt att göra.

Ibland kanske vi också skall rensa ut, rensa bort sådant som har med mindre bra vanor att göra också för att fylla på med nya aktiviteter, nya tankar, nytt handlingsmönster. Allt detta kräver övning och ger färdighet.

Till detta också läggas lite eftertanke och funderande eller hur?

Så mina tankar idag går till alla de timmar jag nu ägnat åt att rensa ut, rensa bort och "rensa fram" sådant som jag verkligen gillar, eller vill ha, eller vill göra, eller tom vill ha omkring mig när det gäller både "döda och levande ting" och det blir en insikt i och en insikt om att det är egentligen inte så mycket!

Har det med åldern att göra? Ja viss del tror jag det, men också viss del med fostran att ta tillvara och förvalta. Att göra det som verkligen betyder något oavsett vad det är, så ger det både glädje och tillfredsställelse, och att avsluta sådant som tar energi och kraft tömmer mig.

I går var en sådan där dag med mycket energitillförsel, värme, glädje och "gemenskap" på ett sådant där bekvämt sätt, där du är den du är och omgivningen värmer. Sådana stunder vill jag ha ofta och att då visa uppskattning är tror jag viktigt.

Idag är det torsdag - en helt vanlig torsdag ha en god sådan!


Inga kommentarer: