På Gång.......

onsdag 5 juni 2013

Betraktelse..........

Så här i skolavslutningars och studenttider så kommer många funderingar både med skillnader förr och nu men också minnen. Minnen från barndom, ungdom, egna barns avslutningar och idag även äldsta barnbarnets student. Det kanske borde varit en flagga på min bild idag, men jag valde en snigel för jag hoppas att dagen går med snigelfart. Att barnbarnet hinner "supa in alla intryck" att han får vara i "studentruset" hela dagen. En glädjens dag.................mot något okänt.

Själv kan jag sitta och tänka tillbaka på alla examina, avslutningar som varit och känna att det var något visst, något hoppfullt och glädjande. Dagen var min - det är den idag också men på ett annat sätt!

Att sitta i mitt lilla "hus" och betrakta - se livet som en livsväg, och framför allt veta att ungdomen kommer att gå kanske samma erfarenheter, samma upplevelser till mötes som jag själv, och att det handlar om val, medvetna val. Fast det förstod jag inte när jag var 19 år........och ingen sa det heller.

Dagen idag är din, det är din kommande framtid som du skall skapa oavsett om du är 19 eller äldre, det är dina medvetna val (och ibland omedvetna val) som formar dig och det du gör.

Jag har en levnadsdevis "ha roligt" och en vision att vara "levnadsmiljonär" och det går att förverkliga i nästan alla lägen. Fast ibland om jag skall vara ärlig så stöter jag på sådant som jag önskade jag kunde få varit utan, men då gäller det att hitta glädjen och levnadskonstnen om och om igen. Den finns alltid där, minns det!

Inga kommentarer: