På Gång.......

söndag 28 juli 2013

Drömmar eller det var en gång...........

Dagens Bild har med rubriken att göra. Jag föddes vänsterhänt det har jag berättat och jag har aldrig vågat använda min vänsterhand varken med penna eller pensel sedan jag var 7-8 år. Men jag har drömt att jag målade som barn. Det var en känsla så stark att jag kan förnimma den i min kropp än idag.
Tänk er att som barn veta att om jag får använda min vänsterhand så kan jag och tänk er att som barn veta att med min högerhand kan jag bara skriva inte måla.

Så en dag i vuxen ålder, läs för ca 10 år sedan så började jag i skolan på nytt. Det var inom det textila och där skulle det ritas skisser och jag skissade och skissade med höger hand (jag gick ju i skola!) och läraren sa lite diskret till mig när vi satt och hade enskilda samtal, jag har sett att du broderar med vänster hand, klipper med höger, gör allt annat med vänster, tillhör du de elever som blivit tvingade att göra saker med höger? Mitt svar är enkelt att höra eller hur? Vad skulle hända om du skissade med vänster hand säger hon till mig och ler, jag satt tyst, tänkte och vips var jag där 7 år - det vill jag testa säger jag högt............då blir det din hemläxa att testa med vad du vill och så följer vi upp detta svarar min lärare.

Från den dagen skriver jag med höger, tecknar, skissar och målar med vänster fullt ut och blandar med mina två händer som ger mig så mycket att testa på. Går det inte med den ena handen så tar jag den andra till hjälp.

En annan sak slår mig också, lika var det med golfen, jag lärde mig högerspela men gillade det inte, började med vänster hand, det gick bra mycket bättre, men att ha en golfbag med dubbel uppsättning klubbor beroende på var jag hamnar eller var jag står går inte, reglerna säger att man endast får ha en uppsättning och det fungerar inte i mitt fall möjlighen om det det fanns endast 2 klubbor i bagen som man kunde ställa om, men det gillas inte heller. Så vad blev det av detta, jo golfen lämnade jag, men måleriet, skissandet och tecknandet gör jag med vänster hand idag.

Vilken glädje att det finns människor som tänker på att stötta, uppmuntra och visa respekt och allra helst när det gäller lärare. Ja appropå lärare de lärare jag älskar är de som är lika positiva och trevliga privat som i arbetet men det är inte alltid så tyvärr. Jag har mött många olika lärare genom åren, men det är få som verkligen är superlärare, till de få som finns skänker jag många goda tankar och önskar allt gott!

Till sist, visst har detta med min dubbelhänthet präglat mig genom åren, idag ser jag det som en fördel men så har det inte alltid varit. Jag är både stolt och glad att jag är dubbelhänt idag!




Inga kommentarer: