På Gång.......

tisdag 2 juli 2013

Frihet.........att lära

En "Bild" från min hemmavik, Jonathan Siegel, och tankar kring livskvalité, kärlek och ödmjukhet samt glädje........om ni inte läst boken "Måsen" så gör detta. En bok som ger många års glädje och funderingar. Den läser jag om nästan varje år, så den är sliten min kära bok.

Långt innan jag började med det textila som jag arbetat med länge så började jag med akvarellmålning och då även det "icke figurativt" eller kanske mer experimentell akvarell. Detta förde mig vidare till akryl, olja och tusch. Alla dessa tekniker har sina speciella arbetssätt och arbetsmetoder, som varit spännande att lära mig. Mina "konststudier" hade jag bredvid mitt yrkesverksamma liv för att koppla av och tömma "hjärnan", vilket verkligen var skönt. 

I hela mitt liv har skapandet och jag haft "sällskap" men på olika sätt ibland måleri, ibland broderi, ibland textilt skapande och Mixed Media. Utbildning och praktik har gått hand i hand och så är det fortfarande än i dag. Nu påbörjar jag en konstubildning på 1 år i bland annat akvarellstudier som jag ser fram emot.

Alltså startar jag idag 40 år senare med det jag började med - just akvarell. Det skall bli spännande och som min älskade mamma sa "det är aldrig försent att lära nytt, även om man lärt sig en gång" och det stämmer, vi får ett nytt djup och en ny insikt när vi vågar lära nytt.


Inga kommentarer: