På Gång.......

fredag 6 september 2013

Att våga.......

Ibland så händer det att vi gör saker och ting ett helt liv, utan att ifrågasätta, utan att förstå, och utan att tänka. Så har det varit med mitt skrivande. Jag har blivit tvingad att skriva med höger hand i småskolan.
Jag undvek därför att rita och teckna. Och jag blev som helt stel när vi skulle göra detta. För många år sedan började jag att måla kinesiskt måleri, och måleri både i olja och acryl. Jag målade och målade och målade med min VÄNSTER hand. Vilken känsla och dessutom så kunde jag måla med både VÄNSTER och HÖGER samtidigt. Jag insåg att jag var tvåhänt!

Så började jag i Linköping på formgivning och design, och där så uppmuntrades jag att göra mina skisser med vänster hand. Det gick, och jag var nöjd, men jag var inte säker på att det skulle gå så bra, så min högerhand slank emellan lite då och då (rättade till och pennan gick mellan bägge händerna). Samma sak var det egentligen med golfen också, men den la jag av med - lite krångligt att hela tiden vela mellan höger och vänster.

Tankarna började sakta men säkert komma fram, varför börjar jag inte att använda min vänster hand mer aktivt och varför börjar jag inte att rita mer aktivt? Sagt och gjort jag startar upp. Nu går jag på skola igen och här får jag börja om från grunden i teckning. Idag är jag stolt, här är min första teckning som jag känner att jag är glad för. Ingen annan behöver tycka att den är bra - JAG TYCKER ATT DEN ÄR BRA!

2 kommentarer:

Veronika sa...

Roligt att pröva nya saker!

ewa-christine sa...

Ja inte sant Veronika........