På Gång.......

fredag 20 september 2013

Mina "vita äventyr"


Vitt har alltid haft en speciell betydelse för mig sedan jag var barn och många, många år efter det. Som barn var jag alltid klädd i helt vitt. Vita damasker, vita stövlar, vit kaninpäls, vit kaninmössa, vita vantar och vit halsduk. Jag minns att jag sa till de barn som ville ta på min päls "talla inte på min päls", och jag tänker på min mamma som höll mig vit och ren. Jag var som andra barn såklart, lekte och smutsade ner mig!!

Vita textilier i form av linne, spetsar, har också alltid följt mig. Jag älskade de nymanglade handvävda dukarna som låg på bordet när jag var barn. Strök handen över dess yta, och min mamma berättade om sin mamma som jag aldrig träffade, hur hon vävde.

Jag har alltid sparat allt vitt i tyg och textilier, linne, spetsar, siden, bomull, och till viss del också ull. Min tanke då var att jag skulle göra något med det men visste kanske inte riktigt vad. I släkten fanns också ett dukförråd och många dukar har farit illa av tiden med upprepade tvättar, och ljuspåverkan men det gjorde mig inte något i mitt sparande.

Dagens inlägg är mina skissböcker i vitt och min nåldyna. Bägge dessa minner mig om både barndom och ungdom och de kommer jag att bevara som mina speciella klenoder. Detta har följt mig genom hela min skaparbana i vuxen ålder och de har också givit mig inspiration att utforska andra färger, andra material men jag återkommer ständigt till det vita, cremefärgade, off-white, titanvitt jo idag finns det massor av namn på just vitt. Men det är vitt i alla vita nyanser och dessutom så är det även alla färger i det vita, vilket jag finner mycket intressant och stimulerande.

Till sist, jag har arbetat i andra färger, och arbetar i andra färger, men jag ser alltid ett vitt nytt arbete som skapas då jag håller på med färgerna. Jag gillar färger, men att skapa med vitt är något alldeles extra!

Inga kommentarer: