På Gång.......

onsdag 26 mars 2014

Kasserat och återbrukat…..är min paroll!

"Blå timmen"
är en poetisk beskrivning på svenska respektive franska stämningar under just "under skymningstimman eller gryningen" alltså mellan solens nedgång och nattens eller morgonens inträdande. Just då när man ser ljuset som blått.

Detta är ett vanligt begrepp just vid fotografering (färgfotografering), då himmlens färgtemperatur stiger över dagsljusets temperatur. Det innebär att det svaga ljuset gör att fotografen har svårt att kompensera bort det kraftiga blå färgstiket via filter. Och det framträder just vid skymning och gryning.

Även till sjöss använder man sig av uttrycket …….och så nu jag inom måleriet!

Blå timmen har blivit något speciellt för mig i mitt skapande under min blåa period.




Inga kommentarer: