På Gång.......

torsdag 18 december 2014

Förtryckta dukar.........från 40-talet


Så är den ena av de förtryckta dukarna färdigsydd med massor av korsstygn. Nu har jag ännu en stor duk som jag skall korsstygnsbrodera. Inte mycket tänk här inte, bara sy åt samma håll mer eller mindre. Men annat tänk hinner jag med. Sådant tänk som handlar om generationer, hur saker och ting förändras, hur vi ser på detta med traditioner. Traditioner som kommer, går och blir nya.

Jag vet inte om jag gillar alla nya traditioner, vissa vill jag ha kvar, som detta med ris-ala-malta det skall vara jordgubbar och detta med grönkål det skall vara långkål. Men men det är sådant jag tänker för mig själv och sådant jag gör till mig själv. Ser hur traditionerna förändras både genom splittrade familjer, nya familjer och famlijer som delar olika traditioner. Var det enklare förr? Nej det tror jag inte idag är det valfrihet som gäller och då gäller det att välja det som var och en gillar. Om vi har ett samhälle som är "jag-centerat"? Tror faktiskt det.............

Undrar när pendeln svänger över??

Nu sätter jag några stygn till i kväll sedan är det törnrosasömnen som gäller.

I morgon skall jag säga "hej-på-6-månader" till äldsta barnbarnet som skall till Frankrike och åka skidor, jo i 6 månader och inte arbeta. Tänk vad tiderna förändras. Detta var inte möjligt på min tid, då fick man betala för sig hemma, se till att det var utbildning och arbete och så fort jag kunde bilda eget hem.............ja, men kanske till vilket pris?

Ha en fin helg........min började i kväll med krabba och vitt vin! Livet är gott!!

Inga kommentarer: