På Gång.......

måndag 15 december 2014

Fritt Abstrakt..........




Det har genom åren varit viktigt att hitta "spärrar" och framför allt hitta vägar att uttrycka mig. De som var absolut avgörande i mitt skapande var utbildningen Design och Formgivning, med broderi, garn och textil. Här kände jag att jag hade hittat en punkt att bygga vidare på. Det var inte samma sak som att bara gå en kurs, det krävdes både tankearbete, skissteknik, hårt arbete åter och åter igen. Att hitta former, språk och uttryck. Alla kortkurserna har varit inspirerande men inte alls på samma sätt som utbildningen inom det textila området på Universitetet. Både i Göteborg och Linköping har varit mina främsta och absolut bästa läroplatser. Här var det verkligen ingen vila.

Att jag ville arbeta abstrakt var ganska klart från början och jag har hållit fast vid detta trots att många som arbetar både med broderi, textilt material vill få till en "avbild" eller sträva efter att det skall bli en föreställande bild. Jag strävar efter att hitta en "ton" i mitt fria abstrakta skapande både inom broderi, textilt arbete, och måleri. Tom även inom fotografi. Tre områden som jag har haft som följeslagare många år både på deltid och heltid.

Så för mig är det Fritt abstrakt som lockar.

Inga kommentarer: