På Gång.......

fredag 2 januari 2015

MOSSA, MYLLA OCH MURKET TRÄ


Så har jag gjort nästan klart mitt mossprojekt, denna blev lite större 30 x 35 cm. Nu skall jag ta detta vidare till nya utmaningar och se hur jag kan integrera det med mitt personliga uttryck.

Lite intressant är det att gå på ett workshop där det är en teknik som gås igenom. Vem äger tekniken, kan jag kopiera tekniken, vad är variation och vad är original, när betraktas det som plagiat och när är det mitt eget?

Om jag ser tex en teknik i en bok låt oss säga jag ser att någon har tagit ut en bild på tyg (ett eget foto tex) och jag gör lika men med mitt foto, är det plagiat av den som kom på att ta ut bilder på tyg?

Eller, om jag är på ett workshop och där förevisas ett arbetssätt tex stygn, manipulering av tyg, ett speciellt sätt att lägga applikationer och jag gör likadant men med annat tyg, är det plagiat?

Eller om någon förevisar någon teknik inom foto, broderi, textila material måleri......det måste väl vara så att när jag "härmar" så gör jag mina egna kopior av något som jag testat och genom detta så blir det mitt eget eller?

I vilket fall som helst så är det spännande tanke att alla har någon gång plagierat någon, och sedan blir det vårt egna.

Inga kommentarer: