På Gång.......

fredag 6 februari 2015

Observationer..........om lärprocesser och utvecklingsprocesser


Livet är fullt av observationer hela tiden. Observationer hur du är, hur människor runt dig beter sig och observationer på vad och hur saker och ting hanteras.

I lärprocessen eller utvecklingsprocessen så blir jag mer observant, mer insiktsfull och mer lyhörd än när jag bara är. I lärprocessen så ser jag mig själv i förhållande till det jag lär och det som då är spännande är de insikter jag får. Insikter hur jag reagerar, hur jag tar till mig kunskapen och hur jag agerar.

Lärprocessen där utgår jag ifrån var jag är, hur långt jag kommit, vilka kunskaper jag har och bygger på dessa.......förhoppningsvis så kan jag skilja på upprepning, och utifrån var jag är så tar jag mig vidare. Det är inte så enkelt alla gånger.

I utvecklingsprocessen kan jag sväva ut, testa och gå runt "givna ramar eller givna regler" för att se vart det leder mig.

Är då lärprocessen och utvecklingsprocessen samma sak, nej inte för mig - i lärprocessen skall jag inordna mig, och i utvecklingsprocessen skall jag testa och utforma, men också vrida och vända på det jag lärt och det jag har med mig sedan tidigare.

Visst är det intressant.

Dagens bild är en detaljbild av eller kring ett större arbete som jag arbetar med som avkoppling, lek och glädje alltså inte i lärprocessen utan utvecklingsprocessen (alltså fritt fram och fritt vågat).

Ha en härlig helg......


Inga kommentarer: