På Gång.......

fredag 30 oktober 2015

Abstrakta nöjen........



Abstrakta nöjen är något som jag "unnar mig", det är härligt att vara så fri att jag inte behöver göra något för att det skall likna något utan jag kan hänge mig till färg och form. Under mina textila år, så gjorde jag ett antal skisser som jag idag ser på med stor glädje, för de var dessa som tog mig vidare inom det abstrakta och att "våga" vara fri utan att efterlikna något.

Abstrakt är helt klart motsatsen till det konkreta, det som flest människor vill arbneta för att nå. Dvs avbilda verkligheten, själv så söker jag det svårgripbara, det abstrakta utan konkreta detaljer eller exempel från eller ur verkligheten.

Den abstrakta konsten är icke-föreställande konst, ett annat ord är nonfigurativ konst. Det abstraka är svårt, utmanande, spännande och experimentellt. Det krävs både mod och tålamod att närma sig det abstrakta och finna glädje i det.

Inom det textila så sökte jag det fria broderiet, fritt skapande textilier, och inom måleri var det samma sak. När jag så bestämde mig för fotografi att kombinera sökandet i dessa tre "konstarter" så fann jag samma spänning i alla tre. Gränsöverskridande, experimenterande, lustfyllt skapande........och det tänker jag fortsätta att sträva efter.

Glädjefyllt skapande .......från min horisont!

Ewa-Christines Galleri; Collage, Art, Textiles

1 kommentar:

Katarina sa...

Tycker om bilderna!