På Gång.......

söndag 11 oktober 2015

sol-gul "slow art"...........


I kvällslampans sken växer det sol-gula arbetet fram, många stygn är det det tar tid dessa arbeten. Jag hinner verkligen fundera, tänka och filosofera.

Jag förknippar den gula färgen med solrosen, en ståtlig blomma som kan bli mellan 3-5 meter hög helt otroligt. Mexico där kommer den från början, och odlas idag över hela världen. Så mycket nyttigt som kommer från solrosen, solrosfrö, solrosolja..........

Rapsen är också gul även här kommer oljan in i bilden som matolja men också som bränsle, det finns även mjöl som utvinns.

Gul är också den färg som stimulerar både den gröna och röda färgen på vår näthinna. Ljusets våglängd på ungefär 565 meter är gul, och så är gult en av primärfärgerna. Den gula färgen står för solsken, och uppfattas som optimistisk, upplysning, glädje, lycka intellekt och energi. En spontan färg som också kan härledas till visdom och rikedom. Den symboliseras ofta som hög kvalitet.........

Vilka roliga tankar det varit med detta arbete. Och det började med min dotter och sedan mina döttrar stående i ett rapsfält på väg till Halmstad. Funderade mycket på vad jag skulle göra i gult, och vips där var det!


Inga kommentarer: