På Gång.......

fredag 6 november 2015

Fine Art Photography............"var-dag"



Att sträva mot ett mål, ett personligt mål har alltid stått högt upp på min personliga livsplan. Att försöka göra bilder (både inom textila arbete, måleri och foto) som berör mig. Jag gör mina bilder för att jag skall bli glad, vara lycklig, känna harmoni och tillfredställelse och säga till mig själv, visst kan du Ewa-Christine. 

Dagens bild är Bild nr 1 (av 3 bilder) som jag har med på Uställning Fyren, där Kungsbacka Fotoklubb just nu hängt sina bilder. Bilderna berättar om en svunnen tid då det var i bruk. När de saker jag avbildat hade en funktion. Tiden har sprungit förbi och idag är det mest skräp och inte till någon nytta alls, förutom för mig som fann objekten.

Ibland blir det detaljbilder och ibland bilder på hela objektet. Här är det en del av en barnvagn som hörde till 1800-talet. Dess slitage, och dess bildpalett fångade mitt öga och jag kände nostalgi och faktiskt lite frustration över tiden och framfarten av tid som jag kunde spåra.

Att fånga något på bild är klurigt, men spännande lika spännande som det är att ha en pensel i handen och se om färgerna, formerna kan framträda som jag vill, eller när spänningen i ett textilt arbete formar sig timma efter timma, vecka efter vecka och en dag efter 35 veckor är klart. Skapandet för mig är ett sätt att förhålla mig till omvärlden. Tycker att mina tre "konstarter" går hand i hand och mitt skapande kan ta mig ut på vilda äventyr.

Inga kommentarer: