På Gång.......

söndag 6 december 2015

En plats "själ"...


Du kan inte sätta själen i koppel?
Att lyssna till din själ är inte som att lyssna till ditt vardagliga inre prat, utan det är en djupare form av lyssnande som mest går att likna vid en konstnärlig process.

Att leta efter en plats själ ser jag som att leta efter den "tomma platsen som omger dig" när du fotograferar. Hittar du den så har du också hittat platsens själ. Platsens själ är då "din själ" som du försöker att "ta på". Eller uttrycka i bilder av olika slag.

Vad är det då som gör att du skall lyssna på en plats själ? För mig är det kort och gott "inspiration"!

Att lyssna till en plats själ ser jag som att det bygger på att jag flyttar mig till en plats i mitt inre, dit budskapen och inspirationen kommer. Konstnärer och krativa människor skapar alltid inifrån och det finns ingen annan än du själv som kan hitta den platsen och du måste "uppleva" den för att känna igen den.

Med risk för att låta "flumig" så handlar det om det där att känna direkt, när man sätter sin fot på platsen. Själen är det innersta, som är svårt att sätta fingret på. Det kan sitta i husen, i ljuset, i miljön men också upplevelser. Inget är uttalat, inte platsens image utan allt kommer innifrån mig själv.

Det är många ingredienser som skapar platsens själ. Dels handlar det om upplevelser, men också direkta sinnesintryck, ljus, lukter, ljud, smaker, väder, rörelser, relationer och trygghetskänsla. Men det är också liv och rörelse, att det händer någonting, allt detta är också en förutsättning för att vi skall märka själen.

När det sedan gäller att kommunicera platsens "själv" finns det teorier som drar åt olika håll. I grunden handlar det om att formulera själen som en "identitet" vilken skapas i brytpunkten mellan kultur, image och vision. Detta enligt mitt sätt att se.

Idag har jag sökt Örsvikens själ………..och jag ser att jag återfinner den gång efter gång i de jag målar, men också det jag fotograferar och tom skapar inom det textila området. Vilken lycka!!






Inga kommentarer: