På Gång.......

torsdag 14 januari 2016

abstrakt skapande...


Abstrakt foto, abstrakt måleri eller abstrakt skapande med broderi och textilt är ungefär samma sak. Det är det fria som styr, bilden som jag själv skapar utan förlagor, utan endast med hjälp av fantasi, uppfinningsrikedom, kreativitet och glädje.

När man talar om "icke föreställande konst" sådant som inte imiterar eller skildrar den yttre verkligheten så är gränserna hårfina. Vissa begränsar termen till att endast kalla det "non-figurativ" konst medan andra använder den om konst som inte föreställer något, men som har sitt ursprung i verkligheten.

Olika beteckningar, men ingen har blivit allmänt accepterad. Abstrakt används ofta som ett ungefärligt begrepp om målningar som har mer eller mindre abstrakt utförande. Men det finns också symboliska förtecken med det abstrakta, eller så används färg, form, linjer inom det abstrakta. Så bakom en bild inom det abstrakta området ligger en tanke att form, färg mm kan påverka betraktaren, men det påverkar också mig som skapar bilden.

Dom första "non-figurativa" målningarna utfördes i början på 1900-talet och oftast var det då färgen som skulle vara det känslomässiga och som skulle inverka på betraktaren. Det var inte förrän på 30-talet som det tog fart mer och det abstrakta blev mer och mer utbrett i Europa.

Helt klart så har det abstrakta påverkat mig i mitt skapande och jag känner mig mer hemma här. Här kan jag känna fantasin flöda, kreativiteten ta fart, nyfikenheten och skaparkraften blomma.

Abstrakt Expressionism känns nära och här vill jag stanna!


Inga kommentarer: