På Gång.......

fredag 1 april 2016

En hyllning till det abstrakta.......



Att måla med olika tekniker är spännande……..ett äventyr som jag gärna fortsätter med länge, länge! Måleriska äventyr är ett av mina uttrycksmedel sedan lång, lång tid. Jag har använt olika typer av färger som olja, akvarell, tusch, acryl, krita, under många år. Mest som skissteknik till mina textilier och framförallt inom formgivningen och designen. Men har egentligen inte tagit ställning till att detta är en form av skapande utan sett det som en del i min textila process.

Nu när jag separerat måleriet från textilierna på ett bra sätt för mig personligen så ser jag att utvecklingen inom detta sker hela tiden. Tidigare så målade jag skisser till mina textilier, nu målar jag för målandets skull. Det har tagit många år.

Att släppa prestationen, att släppa alla måsten för att försöka avbilda något har jag släppt för länge sedan och accepterat att jag är vad man kallar abstrakt eller non-figurativ. Det underlättar umgänget med färgerna och det jag skapar.

Jag ser i min omgivning hur många kämpar för att få avbildat saker och ting, målar av andra, kopierar och jag har ställt mig en personlig fråga, är det det jag strävar efter. Nej, och åter nej……jag vill att det jag skapar kommer innifrån mig själv. Det kan vara mina tankar, känslor, mina inre bilder och genom att jag tränar mentalt så har jag nog lättare för att uttrycka det inför mig själv.

Varför målar jag? Personligen tror jag det beror på att inom mitt textila har jag en "sparsmakad färgskala", och samtidigt så älskar jag färg. Helt klart är det olika uttryck och olika infallsvinklar som jag ser det. Vi hamnar lätt i fack och jag som då är i många fack ser att jag har olika uttryck inom dessa, samtidigt som jag ser en röd tråd i det jag skapar hur det hör ihop och hur de bryggar över varandra.

Inga kommentarer: