På Gång.......

onsdag 23 november 2016

Handen vill det hjärtat säger...


Handgjorda trådknappar, på karta dessutom. Så många skatter det finns i vårt land och så mycket som aldrig tas tillvara. Nu rensar jag ut och finner den ena skatten på den andra som inte har något materiellt värde, men ett annat värde. Nostalgivärde, känslovärde, minnesvärde, "måste spara värde", bra-å-ha-värde" och många många fler värden.

Jag tänker också på det historiska värdet, för det finns flera historier i denna lilla karta, hur den tillverkades (det var ju handgjort) och hur den kom till mig, hur de små knapparna använts en gång och hur jag använt dem och hur jag nu sorterat bort dem och de endast finns kvar på denna bild.

Rubriken idag var ju "handen vill det hjärtat säger" det var här det började en gång mitt textila intresse, jag fick denna karta av min mor och nu sitter alla de små knapparna på alla de textila arbete som jag gjort genom åren och barn och barnbarn har fått var sin liten del av denna karta. I dessa små arbete har jag sytt in mycket kärlek, mycket tankar och framför allt mycket välgångsönskningar om att de skall få leva i en värld av vänskap, omtanke, kärlek, och frihet. Den friheten måste vi arbeta för oerhört hårt för. Det är inte alltid de våra förstår vårt behov av frihet. Frihet att göra det som är viktigt frihet att känna tillhörighet utan att någon ser snett på en. Men också frihet att våga skapa, det som är roligt och intressant oavsett om det är att baka, springa, motionera, skapa allt som ger energi.

Frihetsenergi får vi när omgivningen hejar på, när omgivningen förstår vårt behov av att göra, det handlar inte om att vi inte är lyckliga där vi är och står det handlar om att få utrymme för att hitta egna drivkrafter. Att testa på, försöka, lära nytt, förkasta och göra annat det har varit min frihet genom åren. Förr eller senare hittar vi hem och knappkartan kan ses som möjligheter att våga testa men om vi stannar när knapparna är slut ja då stagnerar vi ju och nu letar jag upp en ny knappkarta och fortsätter mitt utforskande glädjefyllda sökande efter nya utmaningar. Om jag har knappar jo ni kan aldrig ana det är väl ett par hundra stycken till.......men nu rensas det!

Inga kommentarer: