På Gång.......

lördag 21 januari 2017

Konstfoto, fotokonst eller abstrakt foto...


Vad är fantasi, vad är verklighet, och ser vi det andra ser, eller ser vi det vi vill se? Frågorna kan vara många och frågorna kan vara berättigade. Är det abstrakt, eller är det en bild, eller är det ett foto. Oavsett så är det intressant detta med vad vi ser och inte ser. Vad jag ser och vad du ser, och ser vi lika? Tolkar vi lika? Både ja och nej. Viktigast känner jag i allafall att vi lär oss se på vår omgivning på livet med "våra egna ögon" och tar ställning, leker och har kul.

Fortfarande är det fantastiskt att det som omger oss finns att vi ser det och att vi uppmärksammar det även om det är litet och obetydligt.  Något som verkar vara ett hus kan i fantasin bli en vild häst. Och en vild häst kan "bo i ett ombonat hus". Vi väljer hur vi ser och tänker, hur vi vill uppfattas och hur vi vill bli betraktade.

Jag älskar att "hitta skatter" och här är en skatt som jag hittat, tänk den är min.....och du får lov att låna den "titta på den" och ser kanske det jag ser. Min glädje att skapa oavsett om jag använder min nål, eller mina penslar, eller mina olika kamrar så blir min vardag ett äventyr. Dessa äventyr skapar min "var-dag" och dessa äventyr ger mig "äventyrs-dagar" att minnas på olika sätt. Lite som en sakletare som Pippi Långstrump. Hon letade efter saker och jag letar efter saker att se. 

Att mycket i livet är gratis är förvisso sant, men alla kan inte se, varken kroppsligt eller viljemässigt, och då tänker jag tänk att jag kanske kan ge någon en bild som dom kan betrakta, tala om "återanvändning"

Och du om det är konstfoto, fotokonst eller abstrakta foto spelar ingen roll, det är ju vad du ser eller jag ser som är det mest spännande eller hur?

Ja du fattar............kul att du ville ta dig tid att läsa och betrakta!

Inga kommentarer: