På Gång.......

onsdag 25 januari 2017

Trådrullar, skaparglädje och små konsstycken.....


Mina älskade skatter som ständigt har följt med mig på min resa. Helt värdelösa för många och en skatt för mig. Jag har sparat alla silke-spolarna genom åren och det har blivit många. Trärullarna har jag mer eller mindre sytt upp också och likaså alla tunna virkgarner i DMC. För många ett minne blott för mig skaparglädje.....Varje bild har något att berätta. Vilka minnen vi bär på.....

Dessa tomma pappersrullar har det varit siden och silketråd på som jag gjort slut på från min mammas manufakturaffär. Tänk så många glada dagar jag har suttit och stuckit nålen upp och ner, så avstressande och insiktsfulla dagar. Det har blivit små små rutor på 2,5 cm x 2,5 cm som jag kallat mina ögonblicksbilder, och det har blivit stora riktigt stor vägg-konst Allt med skaparenergi, skaparlust och skaparglädje.

Alla tunna virkgarner med små virknålshuvud som jag också har gjort slut på, Det är många rullar skall ni veta, men nu börjar de ta slut. Snart så är alla borta och ett minne blott. Spetsar, dukar, fönsterprydnader allt i mönster fanns i mammas affär, så många prover som jag virkat upp och så många dukar som min mor sedan sålt. Det finns nog en eller två dukar kvar i gömmorna, skall ta fram dem och ge till barnen.

Jo jag har nog över 200 tomma trådrullar i trä. Försökte se om något museum ville ha dem men de ville dom inte, så då fick jag hitta på något som skulle göras med dem. Varför inte pryda var och en med vackra knappar och spetsar, sedan får vi se vad det blir av dessa. Kul att ha med till nästa utställning i alla fall......

Och så är det de stora spolarna, som jag älskar...........inte skall de kastas och inte skall de försvinna undan de är ju så vackra. Ja har sparat en del material som jag skall smycka de resterande spolarna med. De gör sig hur vackert som helst i en skattgömma med gamla smycken, ett par glasögon, en liten bok som ett stileben. På utställningen så finns det där och jag är övertygad om att de kommer att försvinna precis som de små rullarna.

När utställningen kommer att vara...................än så länge är det bara jag som vet (som väl är)!

Inga kommentarer: