På Gång.......

fredag 17 februari 2017

Porträtt, eller personligt uttryck


Har alltid gillat att vara bakom kameran sedan jag var liten tjej. Ibland så fångades jag på bild...och ibland blev jag dessutom nöjd. Att våga vara personlig och spöka ut sig har också tillhört de små nöjen som jag roat mig genom åren med. Och så kom det med att göra självporträtt in i bilden under min studietid inom det textila. Ja varför inte..........resultatet blev en tanke, några prov på textila bilder och så naturligtvis en fest.....och vips så hade jag ett personligt collage i egen hög person.

Vad har detta givit mig, jo naturligtvis ett personligt uttryck, att våga exponera mig, att se mig själv med både distans och humor och framförallt så tog det tid att utforska de "mentala regionerna" och lära känna den lekfulla, den insiktsfulla, den fantasifulla delen av mig själv.

Ett porträtt kan vara hur som helst egentligen, och ett självporträtt likaså. Det har hunnit bli många olika sorters självporträtt med åren och det har också hunnit bli många funderingar. Att lära känna sig själv med både brister och fördelar är viktigt. Svagheter går att träna bort, svårare har det varit att hitta en och arbeta med att utveckla en posisitv attityd och en positiv inställning. Ibland går det riktigt bra och ibland kan jag gå på "den sk pumpen".

Inga kommentarer: