På Gång.......

lördag 28 juli 2018

Händer när det händer.......



Birgitta Andersson sjunger "jag är så glad över mina fötter" och jag säger samma sak naturligtvis, men jag är så glad över mina händer. Tänker på det ofta, hur jag har förmånen att kunna använda båda mina händer, min dubbelhänthet, att kunna måla med både höger och vänster hand är ett exempel. Båda mina händer har samma "status" och det betyder att jag är inte högerhänt och inte vänsterhänt utan dubbelhet. Det är inte så många som är det tror jag.

Det har inte alltid varit bra, minns i skolan när dom band min vänsterhand, vilket frihetsberövande egentligen det var. Idag så är det som väl inte så. Kanske det är just detta som gjort att jag känner en stor frihet och faktiskt en viss tacksamhet att jag inte lät mig gå in i fållan "bara högerhänt" utan tillät mig i alla tillfällen utanför skolan använda båda mina händer. Visst jag kan erkänna att högerhanden gör vissa saker bättre än vänsterhanden, och vänsterhanden gör vissa saker bättre än högerhanden.

Men så klart jag ser att världen är byggd för högerhänta!!

Det finns ingen kamera,  mig veterligen som har knappar både på höger och vänster sida när man fotar......

Jo jag har sax för både höger och vänster hand.

Att öppna kylskåp som är högerhänt med vänster hand är omöjligt (fast hos oss är kylen högerhängd och frysen vänsterhängd).

Så många gånger är det bra att kunna använda båda händerna naturligt. Jag är tacksam över att kunna använda båda mina händer beroende på vad jag gör, hur gör du? Är du dubbelhänt, eller enkelhänt?






Inga kommentarer: