På Gång.......

tisdag 3 mars 2020

Non figurativ installation


Det nonfigurativa har följt mig genom min textila resa precis som inom måleriet och på sätt och vis även inom fotografin, mina 3 områden som jag ständigt arbetar med. Denna installation har varit med på utställningen på Nordgården, Norra Halland precis intill Örsviken som vi bodde i under nästan ett sekel. Här hände mycket under den tidsperioden.

Fönstret är ett fönster från fängelset Härlanda som inte finns längre i Göteborg och den textila skapelsen är ett sk montage/collage med papper, spetsar och textil. Man kallar det inom de textila kretasrna för Mixed Media.

Tanken bakom fanns att sitta utanför eller innanför väggarna. Att gå utanför sina bekväma ramar och bekvämlighetszoner, att våga bryta sig loss och nyckeln symboliserar frihet. Frihet under ansvar.

Mycket av det som jag gör handlar om frihet, men också att gå utanför gränser, att hitta gränsöverskridandet inom konsten. Att sitta still i ett område kan förorsaka stiltje och att gå utanför för mycket kan orsaka kaos, så det gäller att hitta balansen. Precis som inom det vanliga livet alltså.

Själva fönstret är starkt, och nyckeln också så jag ville ha milda toner tillsammans med det bruna. De milda tonerna symboliserar ödmjukhet, men också omsorg, medkänsla, omtänksamhet, tom romantik och kärlek. Ett tecken på hopp!

EwaChristine






Inga kommentarer: