På Gång.......

söndag 6 april 2008

Väskor kan också bli "konst"

Två av mina broderiade väskor. Det är helt otroligt vilket arbete kvinnor i regel la ner på att smycka ut sig själva och sina män förr i tiden. Det var broderier av mångehandaslag. Oftast mycket "bundet" broderi. Väskorna är så gott som nya, för man hade inte "råd" att använda dessa väskor.

Uppslagsboken säger om väskan följande; "bärbar behållare med handtag och förslutningsmöjligheter för förflyttning av föremål"

Brukar ibland tänka på vilket innehåll min mamma hade i sin väska och hennes mamma och tom min mammas mormor. Det skiljer sig en hel del. Undrar just vad som kommer att hända med handväskan i framtiden när mina barnbarn är mormor?

1 kommentar:

Ulla sa...

Jag älskar den övre väskan! Jag går aldrig till så fina tillfällen att jag skulle behöva sådant, men den är mycket vacker. - Ja innehållet av väskan, det ändrar sig med tiden. Unga människor har sällan armbandsur, för de använder mobiltelefonens klocka. Min mamma har ingen bankkort, jag har kort och pengar och många unga har bara kort.