På Gång.......

söndag 11 maj 2008

Vi går från något till något - i hänryckningens tid....!



Så kan det kännas ibland. I så många år har jag haft glädje av broderier av olika slag. Glädjen att känna den jämna rytmen i handen när nålen träffar tråden upp och ner, i en lugn jämnt takt. Det är en "mental process" som helt klart ger oerhörd avkoppling. Sedan så har jag under många, många år sytt lapptäcken av olika storlekar som idag inte finns (jo jag har några stycken sk UFOn) sådana som är ofullständiga för dubbelbädd, jättestora. Men de ligger och väntar!
Sedan så har de med åren också blivit många mindre som barntäcken och Mini-Art-Quilts. Detta har också givit avkoppling och stimulans. En hel del bra, men en hel del som i efterhand jag ser var inte så bra. Men de finns!
Färgkurser, färglära och målning av akvarell, vävning, knyppling, ja i korthet ganska många olika "konstarter" har passerat revy, allt för att stimulera mig och ge mig glädje och avkoppling. Kurser har avlöpt och kurser har kommit och gått. En del jättebra, helt otroliga, en del "mindre bra".
Allt detta tillsammans gör att vi utvecklas och då känner vi att vi går från något till något och för mig blir det påtaligt just i "hänryckningens tid"...........då sommaren ligger framför mig med sol, vatten och sköna lata kvällar. Det är tiden då jag "ser" skönheten på ett helt annat sätt, då jag känner värmen, då jag känner friheten att bara insupa och njuta. Så nu kommer kameran fram och med den också alla intryck som kan lagras till mörka vinterkvällar.

När känner man då att man går vidare. Jag tror det kommer helt av sig själv. Idag känns Mixed Media och allt det som ligger runt omkring detta spännande, lockande, och när jag botaniserar där tillsammans med broderi och lappteknik så finner jag en helt ny sorts glädje. Samma glädje som ett barn känner när den upptäcker något som gör att barnet känner att den växer.
Varför denna långa betraktelse. Jo - för att på något sätt få ner på pränt att vi idag är så rika på möjligheter. Vi kan använda datorerna, vi kan använda handen, vi kan använda ögat och tanken och tillsammans så kan man om man vill skapa något som man brinner för. Det är LYCKA, GLÄDJE OCH TRILLFREDSTÄLLESE. Om vi tillåter oss det!


Tänk det är så igenom hela livet, vi växer när vi vågar spänna bågen, vi växer när vi vågar oss på något nytt och vi växer när vi testar sådant som vi aldrig tidigare varken trodde eller drömde att vi skulle våga göra. Det tar oss till nya insikter igen och igen. Genom att våga testa och våga göra så lär jag mig också att hitta nya vägar.


Så denna resa med Antika Nöjen och Crazy Art har ett mål och idag är ett delmål nått. Nu väntar nya!


Hoppas att Du / Ni vill följa mig vidare på vägen. Fram till idag så har det varit många inne på min blogg (på flicker vet jag inte) men det glädjer mig. Jag har fått så många mail och härliga tillrop att jag också känner att det återigen är på sin plats att tacka för detta. Men som sagt fortsättning följer!

Inga kommentarer: