På Gång.......

onsdag 4 juni 2008

Mormors krage............

Förr satte man spetsar på sina underkläder har jag berättat om tidigare, men även ovanpå kragar på klänningar och blusar. Detta är en sådan krage. En sptetsbroderad krage. Det gjordes som hantverk förr. Fantastiska arbeten som vi idag inte alls gör, och som dessutom är svåra att finna.

Att sy i båda gammalt och nytt tyg har sina "sidor" men det är roligt och dessutom så tycker jag att det skall synas att det är ett hantverk. Det blir inte spikrakt utan får en "personlig prägel" och det är nog det som stimulerar mig när jag tittar på ett arbete. När det är "perfekt" och inte finns en enda skev liten kant, så kan det likagärna vara maskingjort. Men så finns det också konstnärer som gör så perfekta arbeten att man nästan inte förstår om det är gjort för hand eller inte. Sedan har vi konstnärer som gör så skeva, slarviga, konstverk så betraktaren undrar om det är en kosntnär. Visst är det lite underligt. Jag tror personligen att för min del så vill jag vara nöjd med det jag gör. Känna att det har en betydelse, och att jag dokumenterat lite av det jag har som "morsarv".

Inga kommentarer: