På Gång.......

onsdag 30 juli 2008

Textilt Collage "livsprojekt 07"

Nu har jag hunnit till bild nummer sju i mina textila collage "livsprojekt"!
Betraktelser har jag ofta tänkt på. När jag betraktar, eller när en hel grupp betraktar, eller kanske en riktigt gammal man eller kvinna, men även tvärt om. Jag tänker också på de som betraktar deras arv, bakgrund, kunskaper och förståelser. Så många olika betraktare det finns!
De finns också de med öppet sinne, eller de som tänker fyrkantigt, de som inte har några gränser alls. Men också de som har kulturella andra bakgrunder än vi själva. Alla dessa betraktare ser på en bild helt olika.
För att ytterligare visa på mitt sätt att se på detta med betraktande så kan vi lägga till alla de som skulle vilja kunna, de som kan avbilda, de som har utbildning inom ett tex textilt område, de som ser idéer till sig själva, slutsatsen är att de som betraktar är så många olika betraktare att det skulle vara svårt att skapa för betraktaren!¨

När jag betraktar det jag gjort så kommer ofta materialet in i min betraktelse. Materialet och det som jag smyckat det med eller använt. När jag betraktar andras arbete så är det nog skönheten i att skapa som jag betraktar, men också om jag kan hitta personen bakom konstverket. Jag ser med förtjusning på vissa konstnärer som kan visa sin egen stil, sin egen personlighet och tänker ofta - hit skulle jag vilja "sträva" eller "arbeta mot"...........vad det finns många duktiga konstnärer av olika slag.

Min betraktelse igår gjorde mig insiktsfull och ödmjuk framför allt. Jag har några betraktare i min blogg som också skriver små kommentarer. Dessa kommentarer är både inspirerande och trivsamma. Så har jag många som är inne och läser kanske och betraktar (och det är många till min glädje) till alla er vill jag säga, våga visa era konstverk, låt dem tala till er, och låt andra få se och dela den glädje ni har av det ni gör. Man gör mycket för sin egen skull, och jag förstår också att en viss blyghet råder. Men - att ha självförtroende inför sig själv och inse att det vi skapar är en lek som vi kan dela med andra är insiktsfullt. Vi som inte ställer ut har en fantastisk möjlighet att via internet visa det vi skapar.

Nu säger du kanske att du inte kan, det gjorde jag också................men det finns alltid människor som vill dela med sig och visa, det finns alltid människor som är generösa och ger inspiration och jag har inte stött på motsatsen ännu.

Dagens lilla "lapp" är sparsmakad av många anledningar. Dels så ville jag visa knappen, är den inte fantastisk. Det är min äldsta knapp. Den är helt handgjord och det fattas pärlor i ytterkanten men det gör ingenting. Jag vet inte vad den har suttit eller kommit ifrån, den fick jag från en antikhandlare som visste jag samlade på knappar sedan barnsben. Tidsålder kan vara sent 1700-tal och då har den förmodligen suttit på något herrplagg kom vi överens om. Sedan är det en handvirkad blomma i 2 lager helt underbar. Gjord i de tunnaste garn man kan tänka sig. vi tror inte det var min mamma som gjorde den utan snarare min mormor eller hennes mamma. Den är också mycket gammal. Sedan så är det min knypplade spets från skolan och slutet av 50-talet. Det enda från år 2008 är knuten som jag satt i min knypplade spets.

Avslutningsvis idag så skall jag gå och tänka på "värden" av olika slag och det kommer nästa blogginlägg att handla om.

1 kommentar:

annicka sa...

Vilken tur att den knappen kom i din ägo! Den gör sig verkligen fint ihop med en lilla virkade blomman och dina knypplade spetsar från skolan. jag har en egentillverkad knypplad spets från skolan...den finns fortfarande runt en liten duk son kommer fram till julen. Den kanseks kulle kunna få en mer framträdande palts än i linneskåpet 49 vekcor om året...