På Gång.......

torsdag 23 oktober 2008

The Art of Personal Marketing.........eller Personlig Marknadsföring

Jag skrev i min bok Personlig marknadsföring "The art of Personal Marketing" att man skulle öppna sitt sinne och leka, våga ha roligt, våga göra tvört om - se livet som Min resa. Att jag skulle bli min egen "partner" och ta mig själv på allvar.

Denna min tanke kom upp för många år sedan då jag märkte att många människor inte VÅGADE visa vad dom gjort i olika sammanhang. Det var otroligt inspirerande att se vad människor runt omkring mig gjorde både privat och i arbetet. Och oftast så höll dom tillbaka och visade inte sina framsteg inom olika områden. Jag tänkte, ett barn visar "titta vad jag har ritat" och "titta vad jag kan" och "titta på mig" så glada dom är när dom säger detta och så glada dom blir när vi uppmärksammar dem. Men barnet växer upp och inom oss har vi också ett litet barn som säger "titta på mej" och "se vad jag har gjort" och så är det inom bloggvärlden. Så många ofantligt spännande människor det finns som VÅGAR visa upp vad dom gör, som bjuder bort idéer, som skriver på bloggarna, som suportar och ger vänliga kommentarer. Här är det fritt fram att både skriva glada tillrop, berömma, visa vad man gör. Här är det inte tal om varken yrke, eller ålder utan alla har ett "likavärde". Här möts man i bilden och ordets gränsland....och det är många spännande och intressanta människor.

Framgång betyder goda resultat, resultat som oftast kommer från ett arbete man lagt ner både tid och pengar på. Framgången kommer när andra människor uppskattar vad man gör och visar sitt intresse. Jag tror dock att framgången kommer först till mig själv, när jag känner mig nöjd med det jag gör eller företar mig.

Det finns ingen "mall" hur jag skall leva mitt liv. Det enda sättet är att jag stannar upp och tänker på hur jag vill ha det. Att jag försöker vara närvarande i det som sker och ge mig själv lite självrespekt och utrymme att stärka mig i rollen som närvarande människa. Ingen annan än jag själv kan ge lösningen på hur jag skall leva utan "visheten" är att våga möta mig själv och det livet jag har runt omkring mig mer genuint.......kan ge mig mina egna livsval.

Visheten, är att vara medveten, den har inte bara med ålder att göra. Många tror fortfarande att beröm och uppskattning leder till snobbism och egoism - när det faktiskt förhåller sig tvärt om. Det är ju det som ger barnen självkänsla, utveckling till fria individer.

Så idag vill jag gratulera Gunnel http://gunnelsvensson.blogspot.com/ till hennes textila framgångar i USA. Jag vet att det händer mycket kring henne just nu, och den glädje som Gunnel känner känner också jag. Jag tror att vi båda två har många spännande möten att gå till mötes och detta är bara början.

Idag vill jag säga i min betraktelse, "VÅGA ge äkta beröm eller uppskattning".......till de som förtjänar det inklusive dig själv.

Våga vara lite generös så får du också det tillbaka!

2 kommentarer:

gunnelsvensson sa...

Tack Ewa-Christine för dina kloka ord !

Sarah sa...

Som vanligt... så klok och insiktsfull! Jag blir så glad och berikad av att läsa det du skriver! Tack! Kram, sarah