På Gång.......

fredag 17 oktober 2008

Ett visdomsord.............jag gillar!

Livet måste levas framlänges även om man endast förstår det baklänges.
(Sören Kirkegaard)

Ibland kommer jag att tänka på Sören Kirkegaard. Lite då och då genom livet har jag fått en viss styrka genom hans kloka visdomsord. I synnerhet när "Jante, Luther och Ågren" gör sig påminda i olika konstelationer. Vilken fostran vi fått egentligen, och vilken fostran vi givit oss själva genom detta. Fast Luther var en stor humorist också så har det aldrig kommit fram. Och Ågren har vi själva uppfunnit. Vad står dom för då?

Jante står för "du skall inte tro du är något"
Luther står för "du skall arbeta i ditt anletes svett"
Ågren står för "du har inte tid, så ingenting hjälper"

Tänk vad jag skulle vara glad om mina barnbarn inte blev präglade av dessa "herrar" utan visar äkta uppskattning för andra. Vågar ge beröm, vågar tala gott om någon dom tycker är bra, vågar ha roligt och säga det högt, vågar visa att dom ärligt har tjänat ihop en förmögenhet (både i kronor, tid och glädje) och att dom skall ha tid att både säga det till nära och kära, vänner och bekanta utan att väcka avund eller att man skall titta snett på dom.

Ett sådant samhälle skulle vi nog alla trivas gott i!

Inga kommentarer: