På Gång.......

tisdag 14 oktober 2008

Ord..................

Ord är både innehållsrika, svårbedömda, svårtolkade och svårhanterliga många gånger. Våra ord som vi kommunicerar till andra uppfattas kanske inte lika alla gånger. Inte heller ord som sägs till oss. Tydlighet är svårt...........men också att förstå!

Ett alster är en produkt men det kan lika gärna vara intellektuell eller konstnärlig verksamhet alltså tre betydelser. Som mottagare av ord så väljer jag hur jag skall tolka ordet. Visst är det en möjlighet. Tänk att alla våra "alster" är konstnärlig verksamhet! Visst är det fantastiskt. Alla vi som vill uttrycka det konstnärliga inom oss skapar "alster". Det ger både tanke, fundering, men framför allt stolthet för skapandet som jag valt att se det!

Vi har ibland bråttom i mångt och mycket och då är skapandet ett bra sätt att "vänta in sig själv" jag tänker ofta på "homo sapiens" människan och hur vi arbetar och försöker hitta helthet. Jag försöker hitta helheten och då finns det nåtot som heter "homo holisticus" som betyder helhetsmänniskan. Tänk vilket mål att arbeta mot helhet.............det kräver en del både medvetet arbete, eftertanke men också att lära mig att tolka på ett för mig bra sätt. Det är inte lätt!!

3 kommentarer:

Sarah sa...

Hej igen! (har lämnat en tidigare kommentar). Jag har nu tittat på en del av dina alster på flickr... läst en del av dina insiktsfulla ord på din blogg... Det har verkligen berört mig starkt. Jag vet inte vad du jobbar med... kanske reser du runt och föreläser eller håller kurser... men jag känner instinktivt att det du berättar om i din blogg skulle behöva nå ut till MÅNGA kvinnor i vårt avlånga land! Fast det kanske de gör genom att du bloggar =) ...Jag tänker iallafall göra reklam för din blogg...och avsluta med att säga: du är en fantastiks konstnär och jag älskar dina verk! (utan att smöra :-)).

ewa-christine sa...

Tusen tack för dessa värmande ord. Generositet är en gåva!

Lise sa...

Hei! I dag kom Quilting Arts Magazine i min postkasse. Gratulerer så mye - så gøy at du har blitt publisert!!