På Gång.......

lördag 1 november 2008

Gamla stickböcker..................


Det är spännande att sitta och titta i gamla stickböcker. Bilderna ser så föråldrade ut, man verkligen märker hur tiderna har förändrats. Och ändå, så är det inte så många år sedan.
Även vårt språk har förändrats med datans hjälp. Nu skriver ungdomarna och även vi äldre på internet. Man och jag skriver mer "fritt från hjärtat" och här finns inga pekpinnar eller språkfröknar som sätter röda bockar i kanten. Eller talar om hur vi skall skriva, utan här är det total frihet. Vilken lycka! Fast jag tror personligen att dom gärna hade velat. Vi har ju språkpoliser lite varstans i samhället.
Jag önskar nog att mer generositet skulle prägla vår vardag........och då är det tycker jag viktigare att ge positiv feedback istället för kritik. Tyvärr så har vi inte fostrats med att ge beröm eller visa uppskattning utan vi har lättare att ta till kritik. Men på internet är det fritt fram och här finns en fantastisk genorositet men också suport och glada tillrop. Det märker vi som använder internet som kommunikationskanal och kommunikationsmedel.
Så min tanke inför morgondagen är att jag skall bli mer medveten om mitt eget beteende och vara mer uppmärksam på att visa äkta uppskattning mer i min vardag inte bara när det gäller språket utan bli mer medveten på vad jag säger och hur jag säger saker och ting. Så att jag inte sårar utan suportar!

2 kommentarer:

Annica sa...

Visst är det härligt med alla positiva kommentarer man får här på nätet! Inte minst från dig :-) Tack så mycket!

ewa-christine sa...

Tack skall du ha, ja jag tycker det är jättemysigt..........ur många synvinklar.