På Gång.......

lördag 29 november 2008

Namnband.......

Jag är intresserad av många olika saker, vilket gör livet oerhört rikt som jag ser det. Idag tänker jag en del på detta med att namna kläder. Detta kunde man köpa i manufakturaffärerna förr när dom fanns vill säga.

Det var textila namnband med initialbokstäver eller siffror. Detta sattes på kläder för att man skulle veta vems klädesplagg det var. När mina barn var små, hade dom namnband på alla sina kläder på dagis bland annat.

Man namnade ju även handukar, lakan mm men då var det mer broderade namn. Dessa namnbanden kom omkring 1930-talet och fanns ända fram till 1980-talet vill jag minnas.

Idag finns det väl inte kvar, om inte någon har det i sina gömmor vill säga. Denna samling är jag mäkta glad över. Tänk vilket skatt!!

2 kommentarer:

gunnelsvensson sa...

Vet du man kan faktiskt beatälla de röda siffrorna på Knappe Karlssons ! De ser riktigt äkta gamla ut, jag frågade om de inte hade några gamla kvar och de tittade på mig som om jag inte var klok!

gunnelsvensson sa...

Men VIILKEN samling du har !!!!