På Gång.......

söndag 30 november 2008

Rester, återvinning, ta tillvara, återanvända.......

Kärt barn har många namn. Här är några restbitar från min quilt "den nakna kvinnan" som var både broderad och smyckad i antika spetsar. Det är ganska otroligt egentligen vad bara några få bitar kan stimulera fantasin. Det blev en "ny kvinna" i annan tappning än den förra. Mindre också för den delen.

Jag är uppfostrad i att inte slänga, att ta tillvara, försöka hitta något användningsområde även i de små tingen. Rester kastade man inte när jag var liten. Jag lärde mig ta tillvara och det är ´jag glad för idag. Det har lärt mig, uppfinningsrikedom, kreativitet, nyfikenhet, det har också lärt mig sparsamhet i det lilla för att kunna unna mig i det stora (om det nu går ihop.......)!

Jag förstår att detta måste mer eller mindre komma tillbaka, vi kan inte hålla på att slänga och inte återbruka i all de oändliga. Hoppas att mina barnbarn har någon som lär dem när den tiden kommer......................!!

2 kommentarer:

gunnelsvensson sa...

Den är jättefin denna lilla quilt! detta med att ta vara på det man har och göra något av det är faktiskt väldigt stimulerande, och känns så bra också frö miljön. och det är kanske med tanke på det som kommande generationer lär sig ta tillvara

annicka sa...

jaaa, jag håller med dig- vi behöver börja spara och ta tillvara. Många ungdomar är duktiga på det- andra inte... Second handaffärerna är guld värda på olika sätt...