På Gång.......

tisdag 10 februari 2009

Var rädd om vänskapen...........................

Vänskap är en av livets "hörnstenar", det är där vi kan vara oss själva också när vi är som allra bäst! Och trots detta, när vi har mycket omkring oss med alla dagliga krävande arbetsuppgifter och tom hindrar oss från att njuta livets alla oskattbara gåvor, så truntar vi ibland att odla vänskapen!

Vi är olika, och jag menar att kanske jag skall tänka på detta än mer för att odla just vänskap!

Vänskap är en gåva, en rikedom i all enkelhet.

Tre "nycklar" till bättre vänskap:

Odla din vänskap
Skapa respekt innan du bara rusar iväg
Visa omtanke och gensvar

Vänskap börjar med att sätta värde på sig själv först
I ditt eget hjärta måste du först värdesätta det dyrbaraste du har nämligen Dej själv

Var öppen för nya aspekter av ditt "sanna jag"
När du ser dig själv genom en väns ögon upptäcker du dig själv

Våga tala om när du blir ledsen eller känner att det inte stämmer
Vänner kan säga förlåt och visa uppriktig lessnad om du känner att det var något som inte stämde

Vänskap har ju inget mål av att vinna eller att "slå" någon och blir du arg så är det att visa att något är "galet". Om jag svarar med öppenhet och ärlighet så kan vänskapen också utvecklas.

Att respektera våra egna gränser handlar också om att respektera andras. Vi behöver inte exponera allt vi har inombords - att lära mig känna vad jag skall hålla för mig själv i tystehet är också vänskap.

Jag är stolt över de vänner som jag har, och jag har funderat många gånger på hur viktiga de är för mig - i min vardag.

Tack alla mina vänner.......................................ni vet vilka ni är!!

3 kommentarer:

annicka sa...

Kloka ord igen...vänner är guld värda-jag kan bara hålla med dig.

Veronika sa...

Det är så sant och kan inte skrivas för lite om!! Tack mamma för att du är min vän!! Varm kram från mig

gunnelsvensson sa...

Så sant, så sant! Vänskap både ger och tar, faktiskt!
Jag gillar detta collaget!!! Nu ska jag kolla din dotters blogg :- Och så bra den danska boken är !!!!