På Gång.......

onsdag 18 mars 2009

Skaparglädje, skaparkraft......

Idag tänker jag på mina två sidor, den ena som säger ordning och reda. Den andra som säger "stöka till, stöka till, stöka till" och jag har lärt mig leva med båda dessa sidor i min personlighet.

För att jag skall kunna "stöka till" läs skapa så behöver jag en viss ordning och så sätter jag igång. Och vad händer......................"stöka till" slår till!

Jag har funderat på detta en hel del. Vårt strukturella jag, som behöver ordning, strukturer, och som jag behöver för att kunna hitta i systemen, hur de än ser ut. Och så den skapande, kreativa delen av oss som behöver utrymme, oordning, lekfullhet. Men också ett tillåtande klimat.

Jag har barnet inom mig, men också förälder, och den vuxna kvinnan. Idag håller vi sams och kan både samarbeta och samverka, det är ortoligt härligt. Mitt inre "liv" berikar mig genom mina glada tankar, genom att jag idag inte tillåter mig i samma grad bli både ledsen och sårad. Visst händer det, men det går fort över.

Vad jag gjort, enkelt......................jag undviker människor som tar min energi. När jag hör någon i min omgivning som säger "å det tod så mycket energi eller hon/han tar min energi", så tänker jag "vilken insiktsfull person" och så njuter jag att vi blir fler och fler som inser att glädje, vänskap, kommer från mig själv och min egen självkänsla och självtillit. Att jag försöker undvika energi-slukarna.

Vad jag gör för att underhålla detta, enkelt.................tillåter mig att vara ärlig och rak. Håller koll på mina energikickar, underhåller de kontakter som är viktiga och som jag har roligt tillsammans med. Jag väljer bort sådant som tar energi.

Detta kallar jag personlig tillväxt, och det är ett ständigt underhåll och arbete för att uppnå de mål som jag satt upp.

Bilden idag är en del av min atelje/studio där mina "svarta antika nöjen" har sin tillflyktsort!

2 kommentarer:

annicka sa...

Yin och yang alltid närvarande...Jag tänkte när jag läste ditt inlägg att vissa av oss kan balansera de två motsatserna som finns i oss men andra inte...vilken oändlig tillgång det är att kunna ha balansen och använda och ha tillgång till båda delarna!

ewa-christine sa...

Jag håller med dig helt och hållet Annika. Men det kommer inte av sig själv!!