På Gång.......

tisdag 17 mars 2009

Talet "nio" står för pånyttfödelse........

Vi människor utvecklas från det växandet fröet i begynnelsen genom ettan (1), i samverkan och parnerskap genom tvåan (2), kreativiteten genom trean (3), i arbete och självdisciplin genom fyran (4), expanderar i frihet genom femman (5), tar ansvar och älskar genom sexan (6), söker utåt och inåt genom sjuan (7), organiserar och förverkligar genom åttan (8) och har så hela det cykliska förloppet i bagaget genom nian (9). Allt enligt mytologin med siffrornas betydelse.
Färgerna har sina inbördes intressanta infallsvinklar. Färgen svart är en färg som skapar balans till det vita, man ser konturer och urskiljer saker och ting genom det svarta och vita. Symboliskt står svart för sorg och de kunde vi se förr i tiden då nära och kära klädde sig i svarta kläder inför en begravning.
Men svart är också den nyckfulla tidens färg och vi kan se olika grupper av ungdomar som tar den svarta färgen till sig för att uttrycka sin personlighet på olika sätt. I västerlandet och här i Sverige så förknippas svart med sorg, men också häxeri, trolldom och svartkonst.
Jag finner det spännande att komma från ett helt annat område där jag arbetade med färger för att möta färger inom det textila området. En sak kan jag konstatera och det är att tolkningarna ligger snarlika intill varandra, men uppfattningen om symbolvärdet i vardagen är olika.
Lägger vi då samman symboler, betydelse och tolkning så ser du framför dig nio rutor i svart. Där några rutor är kombinerade med vitt, några med guld, och några med både och. Du har säkert hört "en katt med nio liv", eller att ett barn föds efter nio månader. Men också att Oden hängde nio dygn i Yggdrasil för att avvinna visdomens hemligheter åt människosläktet. Den svarta färgen skyddar (tänk på kvinnorna i varmare länder).
Nu har jag givit en hel del ledtrådar, nu får du dra din egen slutsats.............det skall bli spännande att se vad du tolkar i dagens bild som jag skapat!

2 kommentarer:

Mimi sa...

Sorg, glädje och liv igenom tiderna, är min tolkning på ditt fina arbete.
Tack för dina fina kommentarer hos mej! Som du märker så gillar jag dina inlägg med.

ewa-christine sa...

Tack Mimi och ja jag gillar din blogg. Det är så kul att ha några spännande bloggar att gå till.