På Gång.......

måndag 13 april 2009

Bevara, återbruka, bevara............

Jag ser idag alltmer hur viktigt det är att någon tar tillbaka på hela den kulturskatt som annars kan försvinna. Jag tänker på alla sönderslitna handukar, lakan, dukar mm som har monogram. Tyget är sönderslitet, det är nästan bara hål kvar, men alla monogrammen finns kvar. Hela, vackra och framförallt så är de små broderade konstverk. Som i värsta fall slängs pga våra barn och barnbarn inte lärt sig att återbruka, återanvända eller att ta tillvara.


Jag har medverkat till att mina barn idag inte sparar på allt det som jag sett min mamma ta tillvara. Jag tänker på alla de handukar som är sönder där jag tagit tillvara monogrammet och så har jag det som blev kvar av handuken till lapptäcken, putstrasor och så får dom en ny användning en gång till.


Dagens Mini-art-quilt har ett monogram i högra kanten, sedan är det några märkband och så har jag tillsist broderat ett par skor. Knapparna är av "pärlemor" sådana där som inte finns att köpa i affärerna idag. Dessutom så är det en liten kant av slagen frivoliteter, det är en liten skyttel som man säger att man slår tråden med. Det är inte många idag som kan denna konsten och det känns därför viktigt att dolkumentera och tala om vad som finns i våra gömmor.

Att slå frivoliteter är en form av handarbete och kostnaderna är mycket små. Det går att göra dom vackraste konstverk som tänkas kan med denna metoden. Jag är helt övertygad att det kommer tillbaka en gång, men då i helt ny tappning. De gamla slagna mästerverken kommer förmodligen inte att upprepas.

Inga kommentarer: