På Gång.......

söndag 10 maj 2009

En skapande människa lever i många världar.......!


Ja så känns det, dessutom samtidigt. Jag har intresserat mig för skaparprocessen ett tag och känner att det är mycket som stämmer överens inom olika "skolor". Det är en sorts öppenthet då olika saker faller samman till en enhet och denna enheten blir då "frukten" dvs det som skapats. Hängde du med?
Att gå utanför det textila har berikat mig riktigt mycket. Och när jag gick utanför så hittade jag nya infallsvinklar som stämde överens med det jag ville uppnå. Det handlar om både måleri, och då olja och acryl, men också akvarellteknik. Det handlar om skrivargekniken, skisstekniken. Men det handlar också om studier inom textil vävkonst. Att dreja, känna materialet på ett annat sätt, att tälja, att färga och lära mer om färgernas betydelse och inbördes ordning. Men också att lära mer om design, samt att se och förstå mönster och uppbyggnad av mönster. Fläta, brodera, sy i olika tekniker. Samt tyg och materialkännedom.
Visst är det intressant att de som inte förstår arbetet bakom ett textilt verk, också uttalar vad dom tycker. Men så har det alltid varit. Sedan så har vi ju det gamla "skråväsendet" var vid din läst, som präglar många än i dag.
Jag finner inspiration tillsammans med de människor som "följer minsta motståndets väg" dvs de som går utanför sina egna ramar lite då och då. Först så tror jag att det är just så dom jobbar, men efter ett tag märker jag att dom är kvar lite i sitt "skråväsende" eller så är det så att dom kommer tillbaka till det som känns rätt och äkta för dem. Men dessa människor är skapande på ett helt annat sätt som jag uppskattar.
Mina kommande mål är nu att fortsätta lära mig vidare att "lära mig utveckla och behärska den kreativa provessen" för att förverkliga de resultat som jag vill skapa.
Min resa började för länge, länge sedan, även om många inte vet om det. Dom första stapplande stegen tog jag vid 23 års ålder och idag är det många, många år senare. Hela tiden har jag troget hållit fast i tanken att när jag drar mig tillbaka från mitt yrkesliv så skall jag gå in i ett "skapande konstnärsliv" och det är inte så lång tid kvar. Tänk bara fyra (4) månader, så är jag där!

Inga kommentarer: