På Gång.......

lördag 30 maj 2009

Hänryckningens tid.............................

När en människa skapar väcker hon det största inom sig, sägs det.

Vincent van Gogh förstod helt och fullt ut denna princip. Han sa "verken har redan tagit form i min tanke innan jag börjar måla. De allra första försöken är helt förfärliga. Jag säger detta därför att jag vill att ni ska veta om ni finner något värdefullt i det jag gör, så beror det inte på slumpen utan på en utstakad väg och ett bestämt syfte".

Van Gogh experimenterade med olika perspektiv i samma tavla, och även med ljus, färg, struktur, mönster, komposition, motiv och uttryck. Detta ledde till hans ortoliga irginalitet och unika konstnärskap.

Så att skapa innebär alltså att gå vidare.

Dagens bild är en underbar löskrage och lite spetsar från den tiden då det begav sig!

Ha en skön Pingsthelg!!

Inga kommentarer: