På Gång.......

söndag 26 juli 2009

01 Mitt vita liv har handlat om...........MITT VITA RIKE!


Mitt vita Rike. Jag är samlare, samlare av det som ger livskänsla. För mig är det linne, spetsar, knappar, silke, sammet, naturmaterial. Allt i vitt. Mitt samlande började nog vid 14 års ålder då det textila intresset också mer utkristalliserade sig. Det "vita" handlade om mitt sätt att leva (med mitt samlande) men också den livssyn som jag utvecklat genom åren. Jag valde ljuset..... av många anledningar. Ljuset var alltså det vita.
Mitt idag som jag ser det "livsverk" som upptagit stor del av mitt liv har varit att undersöka famlijeskatten, samtala om och kring spetsar, handvävt linne, vitbroderier, och lära mig så mycket som jag kunnat om och kring dessa material.
Det har gått i vågor, ibland har jag kunnat ägna mycket tid, ibland ingen tid alls. Då det var nerpackat i lådor, fanns det ständigt i mina tankar. Väl förvarade. Idag när jag börjar se alla de vackra saker jag samlat på mig genom åren, så blir jag både tacksam och glad över mitt intresse, mitt samlande, men också för den glädje som det vita har givit mig, den känslan att också ha en "tillhörighet". Eftersom jag har så liten släkt, så har dessa mina släktklenoder varit en påminnelse över mamma, mormor, mormors mor. Men också farmor och farmors mor. Denna tillhörigheten har givit mig en livskänsla som varit mycket stark.
Så i mitt vita rike finns många nära och kära..........................!

Inga kommentarer: