På Gång.......

onsdag 31 mars 2010

En riktigt Gla´ Påsk......................

Påsk-kärringen symboliserar vårens ankomst för mig. Så har det varit sedan barnsben. Vissa traditioner har försvunnit och vissa traditioner har tillkommit.

På onsdagen i påskveckan så plockades allt fram som skulle pyntas när jag var liten. Kärringarna kom fram, dom skulle ju flyga till blåkulla.

Långfredagen då var det att vara inne hela tiden, en tråkig dag som förgyldes av mina nya skor, som jag fick gå in. Varje år nya skor till Påsk!! Vårskorna var så fina och jag var så stolt.

Det var bråda dagar i hela Påskveckan, och på Påskafton fick jag gå till min tupp och höna som kanske värpt ett par ägg och en liten slant.

Påskafton, Påskdagen och Annandagen då var det familjefest med ägg i senapssås, sill, och allt annat som fanns på Påskbordet. Den skånska senapen mald inte att förglömma i senapssåsen och äggen.

Traditioner förändras och idag ser inte Påsken alls ut som den som var när jag var barn. Fast Påskafton brukar vara en sillbuffé som jag längtar till.

Påskkärringarna på fotot deras klänningar är från min mammas vita Påskaftonsduk, som var fläckig och fick gul färg på sig. Sedan omvandlades den till klänningar till mina Påskkärringar. Återbruk i Påsk..................!

3 kommentarer:

Lillemor sa...

Tack för påskhälsning! Jättefina påskkärringar - särskilt värdefulla tillsammans med proveniensen! Som Knut Knutsson skulle säga.
Vi har varit i Skåne o firat min syster o hälsat på Heinz. Nu får jag lust att lägga upp en vårlig bild därifrån...
GLAD PÅSK!!!

Dorthe sa...

Kære Ewa-Christine

Tak for dejlig påskehilsen, jeg ønsker også dig nogle fredelige og skønne dage.

Dine påske kællinger er herlige, og morsomme.

Kærligst, Dorthe

Ulla sa...

De ser mycket äkta ut!