På Gång.......

onsdag 6 oktober 2010

Min egen berättelse..............

Denna bloggs berättelse är "min egen berättelse" med hjälp av mitt skapande. Jag har länge tänkt att genom mitt textila arbete dokumentera mitt liv, men också mitt yrkesliv. Mitt funderande har varit "handlingsorienterat" och därför så leder varje arbetsmoment till en utställning. Jag har nu haft min andra utställning av 10 planerade. Min vita, min vit/svarta och nu är det den röda utställningen som växer fram och kommer i ljuset!

Jag kallar mitt arbete fortfarande för "Mitt Vita Rike" och i det ingår just vitt, svart och nu rött.

Under arbetets gång har jag tagit initiativ till att fortsätta min egen utveckling inom det textila skapandet för att på så sätt också kunna uttrycka det som jag känner är viktigt. Att pröva nya vägar är viktigt för mig i skaparprocessen, men också för att jag skall se resultat. Detta skapar som jag ser mångfald och gör att jag vågar ge mig ut på nya okända "vägar" trots att jag tidigare aldrig vågat eller försökt.

I mitt "gamla" arbete så hade jag det enklare förspänt, här fanns "regler och regelverk" som styrde arbetet och idag är det tvärt om. Ibland är det skönt att ha något att hålla sig till och jag har testat om det går att göra en överföring mellan mitt gamla arbete och dagens textila arbete. Jag har kommit fram till att för egen del så går det att transponera (översätta) så att jag kan ha glädje av detta. Jag har dristat mig att kalla det "nycklar". Eftersom jag dessutom sparat på gamla nycklar, och idag plastkort som också är nycklar så var det naturligt att skapa dessa nycklar. Nyckel 1 kommer i morgon alltså.

Jag hoppas att detta kan bli en fundering för barn och barnbarn, men också alla mina gamla företagskontakter, vänner mm som jag vet följer min blogg. Alla ni som läser, det är min förhoppning att även ni skall "transponera" eller överföra detta i ert tänkande och i ert liv.

Nycklarna är bra, de ger lite tankearbete, men framförallt så skapar de en härlig inre dialog.

Ha en underbar tisdag, den är din!


3 kommentarer:

Elizabeth sa...

Thank you so much for writing this thoughtful post.
We both love textiles and working with them, we both write about our own journey of creating, we both want to learn, we both dare ourselves to push our abilities.

And realizing we have all this in common, although we never met, makes me feel I am ok and less alone while I travel on this road.

Thank you Ewa. Have a beautiful day.

EM sa...

Vad spännande det ska bli att se dina nycklar.
kram elsamarianne

ewa-christine sa...

Thank you to Elizabeth for sharing!
Tack elsamarianne hoppas att de mina uppskattar dem också.