På Gång.......

fredag 15 oktober 2010

Textil nyckel 9

Näst sista "textila nyckeln"!

Textil nyckel 9 våga

Att våga är ett "stort ord", det har med hela mig att göra. Och inte bara mig utan alla oss som funderar i dessa termer eller funderar på vad vi gör, skall göra eller inte gör.

Jag har funnit mitt ordspråk "Våga är att Göra" och det handlar om att våga gå mot strömmen även om den är stark, att våga ifrågasätta sådant som inte känns rätt, eller sådant som blir bara för att man alltid har gjort si eller så.

Jag har ett ordstäv till "att lära utan att göra är som att älska utan att röra". Det går inte att lära sig göra något om man inte vågar. I "vågandet" ligger experimentlustan, barnslig förtjusning, ifrågasättande, men också styrkan att träna att våga.

"Vågandet" är ett ställningstagande - inte vara den som "jamsar med" utan tro på det jag gör.

Nu handlar det om mina textila nycklar, men detta finns även med i min vardag. Att våga säga till, att vara rak, att be om ursäkt, eller säga frankt rakt ut "jag glömde av dig", det är mycket ärligare än att bara sopa något under mattan och låtsas som ingenting!

Visst finns det människor som tar avstånd, men de som vågar bli vän får en ärlig, äkta och djup vänskap. Att våga mötas och även ta ställning, ställa upp, våga visa vad man tycker och känner är äkta för mig.

Jag vågar, vågar du?


2 kommentarer:

EM sa...

Jag följer dina nycklar och läser det du skriver. Det är så förunderliga saker. Sånt som man bara tänker men har svårt att sätta ord på.
Även om jag inte kommenterar dina inlägg så läser jag och begrundar, och glädjs åt dina textila budskap.
Ha en skön helg önskar
elsamarianne

ewa-christine sa...

Tack alla kära trogna läsare och tack wlsamarianne.
Sedan jag började min blogg har det faktiskt varit så många läsare som 28.889 läsare och då vet jag dessutom att jag har sabbat ca 5.000 som inte kommit med i räkneverket.
Det är helt fantastiskt!!