På Gång.......

tisdag 28 december 2010

Det är i "nuet" vårt liv äger rum.......

Hopi indianerna i sydvästra USA talar om "cirkulär tid". I den cirkulära tiden så upprepar sig ständigt årstiderna, och dag följer natt. Varje år sår man, låter grödan växa och sedan så skördar man (som alla bönder också vet). Men man ser framtiden som en återkomst och förändring sker med den tanken och bakgrunden av att det finns en beständighet.

Visst är detta ett bra sätt att se på oss, inte linjärt du föds och du slutar dina dagar som då är "linjär tid".

För dessa indianer är tiden aldrig slut så länge dagarna, årstiderna och livstiderna kommer tillbaka. Och det som inte är klart idag, kan göras inom cirkelns tid. Saker och ting blir inte bättre i den framtid som man föreställer sig utan här och nu!

Jag är nog lite av en "Hopi-indian" i själ och hjärta!

8 kommentarer:

gunnelsvensson sa...

Jag har alltid sett tiden som cirkulär. Eller snarare som en spiral tror jag

ewa-christine sa...

Okei då tillhör du de få i Sverige som gör detta (ler) intressant!!

Veronika sa...

Visst är det så...nuet är det som är och förändringar går alltid att göra. För vi har alltid möjlighet att göra nya och bättre val!

ewa-christine sa...

Ja inte sant Veronika.........så du är också cirkulär!! (ler)

EM sa...

Jag tror man blir mer medveten om tiden och årstidernas återkomst när man bor på landet. Man ser framåt på ett annat sätt.
Ha sköna mellandagar
elsamarianne

ewa-christine sa...

Å tänk jag tror det är också ett förhållningssätt!
Ha det gott så här på en av årets sista dagar.......

ewa-christine sa...

Ja landet är nog mer åt det cirkulära hållet....

annicka sa...

Intressant att läsa ditt inlägg om tiden. en person som är buddist berättade för mig att de anser att tiden kommer...imotsats till hur många av oss som tänker att tiden går...den cirkulära tidsuppfattningen är intressant och jag känner mig mer och mer hemma med den tankenju äldre jag blir - och då går inte tiden ifrån oss utan den kommer igen...